Namn BERTIL nu LAILA III
Byggår 1954 Tillverkare DFF Övermo varv Längd 7,20 bredd 2,20 djupgående 0,50 Motor Seffle S15 BVF 10 hkr motornr 8612
Historia Tillverkningskostnaden för Bertil var 11,750 kr. Bertil är av den längre typen dvs. 7,2 m. Båten var från början försedd med ett presenningstak. I slutet av 1960 talet gick båten på Siljan, 1969 var Bertil sopbåt på Insjön när stränderna rensades av frivilliga. När flottningen upphörde köptes hon till Venjansjön där båten troligen ännu finns. Bertil var 2003 utan spel men med ett traditionellt sluptak. Tändkulemotorn är därför tillbakaflyttad och axeln försedd med en kardankoppling till propelleraxeln.
Båten hade i slutet av flottningsperioden startmotor, som via en rem drev runt svänghjulet vid start. Det var ingen nyrekrytering av flottare de sista åren flottningen pågick och när gubbarna som körde båtarna med kulmotorer blev äldre satte DFF in elstart på en del båtar för att de skulle kunna fortsätta med sitt arbete som de kunde så väl.Båten har inte varit i sjön på flera år men trots detta förefaller den att vara i gott skick, Om den ännu finns i trakten av Venjan känner red inte till.
Övermo varv 1969 Foto Bengt Strandberg
Inte visste vi att det kördes plåtbåtar uppströms strida vattendrag. Nu vet vi varför DFF:s båtar var flatbottnade och ofta har en del intryckningar under vattenlinjen.Bertil i Flögforsen i Malung 1969. Foto Lars Pollack genom Henry Pollack.
Bertil som Laila III vid Venjan 2003
Sefflemotorn med den vid detta tillfälle ej brukbara elstartpanelen. Foto red juli 2003
Text Anders Winter