Namn Gösta ex Knuffa ex Ann Marie ex Gösta Byggår 1946 – 47
Längd 7,00 Bredd 2,20 Djupg 0,50 Motor org Seffle typ BFV 10 hkr fr 1965 Deutz på 9 hk
Historia. Byggkostnad 8.200 kr Gösta gick i flottningens slutskede i trakten av By / Hovnäs mellan Avesta och Sala. Bror Jonsson, Mörklinta körde båten de sista åren i flottningen.Båten såldes 1975 – 05 – 23 till ett byggkonsortiumet Granudden i Gävle där troligtvis BPA ingick. Senare verkade det som BPA blev ensamägare av båten och den användes bla. vid vattenbyggnadsarbeten i Kapellskär och vid byggandet av färjelägret i Öregrund till Gräsö. Därefter var det slutjobbat för Gösta och båten lades upp i trakten av Forsmark.Hösten 2003 fick jag kontakt med Öregrunds båtklubb och ordförande berättade för mig att varpbåten övertagits från BPA / PEAB i början av 1990 -talet. Den hade då legat på land i minst 6 år i Öregrund. Innan dess hade den blästrats i trakten av Forsmark. Båten har en Deutz motor än i dag och spelet kan köras. Båtklubben använde båten som arbetsbåt och för smärre bogseringar. Båten var i gott och praktiskt taget originalskick.Är detta nu verkligen Gösta kan man ju fråga sig ??
Ägarekedjan är ju inte helt komplett. Jag gjorde ett besök på plats i oktober 2003 för att få lite klarhet. Den runda akter utan akterspegel och roderkonstruktionen är typisk för båtar byggda på Övermo varv av DFF. Dubbla dörrar in till förpiken styrker också detta och inne i mörkret i förpiken satt en tidkortshållare. En sådan som fanns på nästan alla DFF:s båtar. Saken var klar !! Det var ett DFF bygge !! Och utseendemässigt lik Gösta. Lågt fribord med en liten vågbrytare och skvättbord i aktern. Alltså, en av de rätt få av den modellen av typ B-båtarna. Det kan kännas lite som i Antikrundan när jag hittar en DFF båt och som i detta fall i nära originalskick. Trots att det spöregnade vid besöket i Öregrund Gösta fick en ny motor 1965, enligt DFF:s papper en Deutz på 9 hkr. Den satt där fortfarande med italienskt backslag och allt. Jag skrev av motornnumret och tog kontakt med Svenska Deutz.
Jag blev mycket vänligt bemött och efter deras efterforskningar kunde konstateras att motorn hade lev. i augusti 1965. Dessvärre kunde de ej ange vem som köpt motorn. Men detta styrkte min teori att det måste vara Gösta som gick som arbetsbåt för Öregrunds Båtklubb. Båten var uppkallad efter klubbens ordförande Ann Marie. I slutet av 2009 kom det ett e-brevHej Den här båten köpte jag hösten 2009 av Öregrunds båtklubb Hon är flatbottnad och drivs av en encylindrig deutz spelet fungerar utmärkt har tyvärr inte någon som helst historik på henne Knuffa som är hennes namn idag har Djurgårdsvarvet som hemmahamn MVH Johan Linhult Så fick då Johan Djurgårdsvarvet i Stockholm.båtens historia genom redaktörens försorg dvs detta du just nu läser. Johan arbetar som båtinredande snickare och använde båten för att rangera kajliggare i Beckholmssundet.Sedan 2011 ägs båten av en en Stockholms ångbåtsmaskinister – Janne Lennerdahl – och har nu sin hemmahamn i Stavsnäs .Hon heter nu åter Gösta vilket livligt gläder undertecknad. Vi vet också genom våra spanare att Gösta var ute och gick så sent som i november 2014.
På Övermo varv april 1969 Foto Bengt Strandberg
På slutrensning av timmer i Västerdalälven. Vansbro 1970 Red arkiv
Gösta i Hovnäs 1973 under avvecklingsarbeten med flottleden Foto Tord Björkfall
Gösta i Hovnäs 1973 under avvecklingsarbeten med flottleden Foto Tord Björkfall
Vid Öregrunds Båtklubb. 2003 foto red
Så blev hon då till salu 2008 Reds samling
Som arbetsbåt vid Stockholms kajer Foto Odd Hegewald 2010 04 28
I hemmahamnen Stavsnäs foto Janne Lennerdahl 2012 06 13
I hemmahamnen Stavsnäs foto Janne Lennerdahl 2012 06 13
Med en luftkyld motor är en sen hösttur inget problem. Foto Carl Öberg 2014 11 14
Nu har Janne åter fått fart på linspridaren Foto Carl Öberg 2014 11 14
På hösttur i trånga vatten i Stockholms skärgård. Foto Carl Öberg 2014 11 14