Byggd 1919 DFF’s Övermo Varv. Längd 13,3 m Bredd 3,50 m. Originalmaskinen var från Bobergs mekaniska verkstad i Umeå och gav 55 ind.hkr. Båten ritades av Erik Lidwall som vid tiden var verkmästare på varvet. Uppgiften var i huvudsak att hämta mindre flot från landrensarlagen och från tipparna

André Lindell från Övermo var skeppare på ERIK. Hampus Erik från Västanvik var också skeppare en tid. På 60-talet tog Ingemar Hall över, tillsammans med Johan Wiklund och Valter Larsson utgjorde de hela besättningen. Sista tiden var de bara två man, Ingemar och Valter.
Efter 1961 år flottningssäong byggdes båten om till motordrift hos Lidwalls. Ångmaskinen togs ur men sparades lyckosamt nog. Spelet fick en egen motor typ BM 1052 för dess drivning och som huvudmaskin valdes en MD 96 på 133 hkr. Där ångpannan suttit byggdes ett modern personalutrymme enligt 1960-talets standard. Erik gick i daglig trafik tills flottningen upphörde 1970 och brukades till återställningsarbetena på Siljans sjösystem till 1972.
ERIK deltog i avrustningen av flottleden fram till 1972. Såldes i juni 1973 på anbud till Vänerskog för 35 600 kr
Uppgifter från På Sjö och Älv i Dalarna, Ingemar Hall och http://www.lidwallsbatar.se


Landrensarna drog ut lösa stockar som hamnat på stränderna sen kom ERIK och gjorde riktiga flot som den bogserade bort. När ERIK fick ny maskin var det inga problem att bogsera, med ångmaskinen fanns ett varpspel om det blev större flot.
Valter Larsson som jobbade på ERIK tills flottningen lades ner berättar:
”Jag var i maskin på ERIK, det var en trevlig båt när ångmaskinen var kvar. En mindre panna så att man kunde sitta på bänken och sköta allt och inte så mycket ved att kasta in. Tyst och fin till skillnad från dieselmotorn. En annan fördel var att ERIK bara gick dagtid utom vid något enstaka tillfälle.
När ERIK fick motorn var vi ofta innanför Sollerön, det fanns en biltipp i Ryssa och en i Gesunda. Dit gick inte gärna de stora båtarna, det var också för små mängder för dem. Tippar fanns bl.a vid Fornbybanken, Limån, Brudviken i Vikarbyn, Ryssa och Gesunda
På slutet var vi bara två man på ERIK, jag och Ingemar Hall. Det var ju marigt när en man skulle koppla ihop bommar, då fick vi lämna båten och gå ut med jullen bägge två.

Det gick att övernatta på ERIK, det fanns kojer i för och akter. Man byggde nytt kök och kojer och en förhöjd låda på fördäck. När vi blev bara två så sov vi där, det var inte så lämpligt det heller, det blev kallt ibland. Vi försökte en gång att värma på med gasolen och stänga luckan men kom snart på att det var en dålig ide. Vi fick upp luckan igen, annars hade vi väl blivit kvar där båda två.
När vi fått ihop större flot så kom en av de stora båtarna och hämtade dem. I Limåviken kunde det bli riktigt mycket.”




Redan 1967 hade den reducerats till en kort variant och flyttat upp på styrhyttstaket
Foto Gunnar Lind sommaren 1962 genom Lars -Erik Lind



Läs mer om bl.a. fortsättningen på ERIKs historia, Töcksfors t.o.r på Lidwallsbatar.se/ DFFbåtar
Pingback: NEPTUN | Timmerflottningen i Dalarna
Pingback: Övermo Varv | Timmerflottningen i Dalarna
Pingback: Flottarträff i Leksands Kulturhus 2017 | Timmerflottningen i Dalarna
Pingback: LANDRENSNING | Timmerflottningen i Dalarna