BENGT

 Namn  BENGT

Byggår 1950  Tillverkare  DFF Övermo varv  Längd 7,20  bredd 2,20  djupgående 0,50  Motor Seffle S15 BVF 10 hkr 

Historia BENGT gick i den södra delen av Dalälven. Hon är av Dalälvarnas Flottningsförenings – DFF – typ B. Dessvärre finns inga kända bilder på båten då hon gick i flottningen. Båten hade från början en Seffle tändkulemotor typ S15 BFV men den byttes 1967 ut till en luftkyld Deutz-diesel på 9 hkr. Bengt blev kvar i DFF;s ägo till 1974, då stationerad vid Rämsön i Söderfors. Flottningen avslutades med 1970 års säsong men Bengt användes förmodligen i avvecklingasarbetet av flottleden. Att motorn var luftkyld gjorde att båten kunde brukas året runt och den startades bekvämt med elstart.Båten såldes 1974-04-08 från Rämsön, Söderfors till dåvarande BPA i Örebro för 9 000 kr. Hon användes bland annat som arbetsbåt vid ett brobygge till ön Äsön i Hjälmaren. När detta var slutfört såldes Bengt vidare till Ingmar Dahlin i Kumla.

Han byggde om båten med en hytt midskepps och installerade en Volvo Penta MD 23 i stället för den bullriga Deutz motorn. Nu gjorde båten nästan 7 knop på max och då bränsletanken hade flyttats till akten kunde fören användas som ruff med viss möjlighet till övernattning. Bengt användes som fritidsbåt i västra Hjälmaren. Efter ytterligare 10 år såldes båten vidare till Conny Wernersson i Guldsmedshyttan som hade sommarbostad i Grythem vid Hjälmaren. Conny tog ut motorn och satte den i en annan båt varför Bengt blev motorlös och fick stanna på land. Som fritidsbåt var hon reggad som JON 32 i det frivilliga fritidsbåtsregistret.Då en av Lidwallssidans blivande redaktörer vid den tiden försökte efterforska alla DFF:s små motorvarpbåtar fick han våren 2002 genom vänliga personer på PEAB, som nu företaget bytt namn till, kontakt med Conny Wernarsson som berättade att båten fanns i Grythem där den legat på land c:a 10 år. I en bisats under telefonsamtalet erbjöds han att köpa den.

Anders köpte båten den 17 maj 2002 och transporterade henne till Laknäs i Leksand med hjälp av Wass Åkeri AB i Örebro. Redan samma år revs överbyggnaden men åren därefter gjordes bara sporadiska arbetsinsatser på båten. Intentionen var att återställa båten till så nära originalskick som möjligt. När en 10 hkr Sefflemotor med tillverkningsnummer  6188 från 1948 inköpts kom återställningsarbetet igång på allvar och motorn monterades i båten under augusti 2008. Denna motor har tidigare suttit i en Lidwallsbåt typ  BVV 10 nr 31. Massor med arbete har gjorts efter detta. Originaltanken är tillbakaflyttad till under fördäcket. Motorn blev upplinjerad och provkörd i båten 2008. Trädurkar har tillverkats mm. Massor av borrhål har svetsats igen.En kort provtur kunde företas sommaren 2010. Allt fungerade till belåtenhet.2011 hade båten fått tillbaka sin ursprungliga färgsättning och det blev det åtskilliga turer på Siljan.

I november 2011 inköptes ett varpspel från Lidwallsbåten BVV-10 nr 78 som renoverades och monterades i båten. Återstår att få drivningen av spelet via kilrep från propelleraxeln att fungera. Sommaren 2014 låg Bengt i träda, utkonkurrerad av andra projekt som t.ex Lidwalls nr 252 DJUPVIK och Lidwalls nr 189 INEZ som båda pockade på ägarens kärlek och uppmärksamhet. Båten är i fint skick om än bucklig av sina år bland timmer och byggbråte, Planen var att BENGT skulle fortsätta sina dagar på Siljan!  2015 var hon åter i sjön och full drift. I september 2015 köptes båten av Sven-Åke Blomqvist. En ur alla synpunkter lyckad affär. Bengt fick därmed ny hemmahamn i Rönnäs och blir på så sätt kvar i Siljans vattensystem till reds stora glädje. Sven-Åke brukar flitigt båten och letar just nu efter delar till en varpspelkoppning så att spelet kan kopplas in på riktig. Sommaren 2018 företogs en långresa till Vaverön och en propeller med större stigning motrerades Nu gör hon lagomfarten 5 knop.

Fyndskick i Grythem 2002-05-03. Foto Red



Lidwallsbåtens dag 2019 Foto Christer Samuelsson 2019 08 03

Ankomst till Wintervarvet  Åke Wass som körde båten  konstaterade att regnvatten läckte ut fast hon stod på torra land. 2002 05 20 Foto Red

Motorinstallation har börjat 2008 08 06

En första testtur och allt gick fint. 2010 07 08

Åter i DFF:s färger men ännu spellös. 2011 08 03

Spelet renoverat 2012 04 09

Några arbetstimmar och 10 år senare. På väg till invigningen av nya kajen i Leksand 2012-06-16

En fin vy på väg mot Siljansnäs över Byrviken 2013 06 25

En varm höst har fått Sven-Åke att ta fram målargrejerna och uppdaterat färgsättning och namnsnitt. Foto Urban Sondell 2015-10-23

Med träindustri i Norsbro som bakgrund Foto red 2017 07 08

Sven Åke lägger till vid kajen i Leksand. Foto Christer Samuelsson 2017 08 05

Betydligt soligare på Lidwallsbåtsdagen 2018. Foto red 2018 08 04

Tillbaka

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s