ELFDALEN

GALLERI 

Posted on 2 juni, 2020

Byggd 1888 Ljusne Mekaniska Verkstad. Längd 21,4 m Bredd 4,90 m. Bruttodräktighet 60 ton Kostade 34 950 kr. Originalmaskin var compoundmaskin på 110 hkr.

ELFDALEN beställdes samtidigt som ORSA, fartygen var identiska. De beställdes i oktober 1887 och levererades till Insjöns station i maj 1888. Järnvägen till Insjön blev klar 1884 vilket underlättade betydligt jämfört med tidigare fartygsleveranser. Vid provkörningen kunde en nöjd flottningschef Edv. Edlund och ingenjör Carl Ångström konstatera att båtarna förbrukade 0,16 kubikfot ved/ hkr mot kontrakterade 0,3. Varpprovet med 15 000 timmer gick också även förväntan.
Både ELFDALEN och ORSA var besiktade för passagerartrafik. Investeringen för båda fartygen tillsammans var 69.500 kr.

1926 byttes ångpannan och hon fick en längre skorsten

Mångårig skeppare på ELFDALEN var Joel Emanuel Nilsson f1886 som först gått i lära hos sin far Per Nilsson på GÖRAN. Joel var också den som genom en verklig bragd räddade sina kamrater vid pannexplosionen på GÖRAN 1916

Togs ur drift 1966, ersatt av SILJAN II.

Båten fick behålla ångmaskinen och styrhytten även som privatbåt.
Per Hilding köpte ELFDALEN 1969. 1980 övertogs hon av Olle Nordesjö.

ELFDALEN har även en cineastisk historia. Hon förekommer i Olle Hellbom och Astrid Lindgrens Rasmus på Luffen från 1981 och har en huvudroll i Mai Zetterlings Amorosa från 1986.

Marianne Larsson berättar om en sommar som kocka på ELFDALEN

ELFDALEN leveransbild Tekniska museets arkiv
Skiss från varvet. I Pelle Hildings samling
Linjeritning ELFDALEN okänt ursprung. Repro Per Hilding
Skiljet i Sanda Mora. Studenter på forsmästarutbildning på väg till ELFDALEN. Jullar och spelflotte. Första skorstenen Foto Anders Eriksson genom Torsåkers Fotohistoriska Sällskap
ELFDALEN varpar utanför Orsandbaden 1963 Foto Arne Sundström
ELFDALEN i storm Foto: GÖRANS besättning
Slutflottat och pensionerad 1967 Foto Anders Winter
Träff med Siljands Fartygsförening Foto Arne Back 1989
På väg till Classic Car Week i Rättvik i sällskap med FLOTTISTEN, UNTRA på släp. Foto Anders Winter 2004
ELFDALEN i Olle Nordesjös ägo assisterar Banverket vid inspektion av järnvägsbron i Leksand. Bakom skymtar MORAKULLAN/ MUDDERVERKET Foto Tony Nordesjö

Mer fakta om ELFDALENS historia på Skärgårdbåtar.se

Åter till Stora ångvarpbåtar

10 tankar på “ELFDALEN

  1. Pingback: ORSA | Timmerflottningen i Dalarna

  2. Pingback: Erik Lidwall | Timmerflottningen i Dalarna

  3. Pingback: Skiljen | Timmerflottningen i Dalarna

  4. Pingback: Övermo Varv | Timmerflottningen i Dalarna

  5. Pingback: Att varpa | Timmerflottningen i Dalarna

  6. Pingback: Marianne Larsson, Kocka | Timmerflottningen i Dalarna

  7. Pingback: Pannexplosionen på GÖRAN | Timmerflottningen i Dalarna

  8. Pingback: Flottarträff i Leksands Kulturhus 2017 | Timmerflottningen i Dalarna

  9. Pingback: SILJAN | Timmerflottningen i Dalarna

  10. Pingback: DALARNE / ORE ELF | Timmerflottningen i Dalarna

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s