Posted on 2 juni, 2020
Byggd 1888 Ljusne Mekaniska Verkstad. Längd 21,4 m Bredd 4,90 m. Bruttodräktighet 60 ton Kostade 34 950 kr. Originalmaskin var compoundmaskin på 110 hkr.
ORSA beställdes samtidigt som ELFDALEN, fartygen var identiska. De beställdes i oktober 1887 och levererades till Insjöns station i maj 1888. Järnvägen till Insjön blev klar 1884 vilket underlättade betydligt jämfört med tidigare fartygsleveranser. Vid provkörningen kunde en nöjd flottningschef Edv. Edlund och ingenjör Carl Ångström konstatera att båtarna förbrukade 0,16 kubikfot ved/ hkr mot kontrakterade 0,3. Varpprovet med 15 000 timmer gick också även förväntan.
Både ELFDALEN och ORSA var besiktade för passagerartrafik. Investeringen för båda fartygen tillsammans var 69.500 kr.
Maskinist på ORSA från leveransen blev Per Nilsson f. 1888. Flottningen öppnade stora möjligheter för tekniskt begåvade ynglingar i skogs- och jordbrukslandskapet. Per Nilsson blev 1897 skeppare på GÖRAN.
I Övermo förknippas ORSA med skepparen Renell med familj. Siste skeppare på båten var Hampus Erik från Västanvik.
Togs ur drift 1966, ersatt av SILJAN II. Båten byggdes om som privatbåt med ny styrhytt och nytt maskineri.





Pingback: Per Nilsson | Timmerflottningen i Dalarna
Pingback: Erik Lidwall | Timmerflottningen i Dalarna
Pingback: Övermo Varv | Timmerflottningen i Dalarna
Pingback: Att varpa | Timmerflottningen i Dalarna
Pingback: Västanvikare på 7- bussen | Timmerflottningen i Dalarna
Pingback: Flottarträff i Leksands Kulturhus 2017 | Timmerflottningen i Dalarna
Pingback: SILJAN | Timmerflottningen i Dalarna
Pingback: DALARNE / ORE ELF | Timmerflottningen i Dalarna