ORSA

GALLERI 

Posted on 2 juni, 2020

Byggd 1888 Ljusne Mekaniska Verkstad. Längd 21,4 m Bredd 4,90 m. Bruttodräktighet 60 ton Kostade 34 950 kr. Originalmaskin var compoundmaskin på 110 hkr.

ORSA beställdes samtidigt som ELFDALEN, fartygen var identiska. De beställdes i oktober 1887 och levererades till Insjöns station i maj 1888. Järnvägen till Insjön blev klar 1884 vilket underlättade betydligt jämfört med tidigare fartygsleveranser. Vid provkörningen kunde en nöjd flottningschef Edv. Edlund och ingenjör Carl Ångström konstatera att båtarna förbrukade 0,16 kubikfot ved/ hkr mot kontrakterade 0,3. Varpprovet med 15 000 timmer gick också även förväntan.
Både ELFDALEN och ORSA var besiktade för passagerartrafik. Investeringen för båda fartygen tillsammans var 69.500 kr.
Maskinist på ORSA från leveransen blev Per Nilsson f. 1888. Flottningen öppnade stora möjligheter för tekniskt begåvade ynglingar i skogs- och jordbrukslandskapet. Per Nilsson blev 1897 skeppare på GÖRAN.

Togs ur drift 1966, ersatt av SILJAN II. Båten byggdes om som privatbåt med ny styrhytt och maskineri.

ORSA 1910 DFF’s arkiv. Livbåten på däck, jullarna på släp
ORSA vid flottbron mellan Sollerön och Gesunda
ORSA t.v och ELFDALEN t.h drar ut ramen till en ny stenkista till magasinet vid kyrkudden Leksand
ORSA och SILJAN juli 1967 Ersatta av nya bogserbåtarna, väntar på avyttring. Foto Anders Winter

1 thought on “ORSA

  1. Pingback: Per Nilsson | Timmerflottningen i Dalarna

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s