MORA / HOFRAN

Byggår: 1888   Tillverkare:  okänt   Längd: 12,50  bredd: 3,00  djupgående: 1,00  
 
Maskin : Från start öppen slup med ångmaskin och varpspel. På 1930 – talet ombyggd till motordrift troligen med tändkula. Sedan  1952 ersatt av en  heldiesel.

Historia.  Båten byggdes som öppen ångslup med varpspel av Stora Kopparbergs Bergslags AB för att brukas i flottningen i nedre Dälälven på sträckan mellan Dala Husby och Avesta därav båtens första namn. Det var innan flottningen organiserades i Nedre Dalälvens flottningsförening 1890. Stora Kopparberg var stor intressent i flottningsföreningen och båten övertogs av densamma. 

På 1930 talet tog båten upp till Leksand och byggdes om till motordrift, försågs med varpspel, däck och styrhytt på föreningens varv i Övermo. De följande åren stationerades båtens på Siljan och kom att få namnet MORA. 1958 var det dags för nästa förnyelse. MORA fick en Bolinder Munktell dieselmotor på 35 hkr och styrhytten höjdes. Båten kom efter detta att nyttjas i olika dela av flottningsleden men då hon 1970 blev till salu fanns båten i Nedre Dalälven på Rämsön söder om Söderfors. 

DFF säljer MORA den 10 januari 1972 till Y. Svensson i Västerås för pris 13 500 kr. Leveransorten var Rämsöns  Skiljeställe ca 5 km nedströms Söderfors. Båten får ny hemort i Mälaren men hur den brukas är inte känt. 1984 är båten åter till salu och då är den ombyggd med ett brett akterdäck och en bred styrhytt i fronten. Säljare är S. Persson och det är han som byggt om båten. Köpare är E. Karlsson som bedriver jordbruk på Aggarön och behöver båten för div transporter. Han kör båten fram till 1990 /1995 ( olika uppgifter finns ) men tar till slut ut maskin och propeller axel , gräver en kanal på sin egendom och låter båten ligga där. 

Runt 2008 efterlyser några norrmän ett lämpligt skrov att rädda och förse med ångmaskin genom Sveriges Ångbåtsförenings tidskrift SÅF bladet. De blev tipsade om båten, tände på ideén och genomförde en spektakulär bärgning av båten. De transporterade skrovet till Norge runt 2009. Därefter saknar vi kunskaper om båtens öde. Kanske var hon för dålig för att renovera, kanske är hon en pärla någonstans på andra sida Kölen. VI tappade dessvärre e-postadressen i ett datorhaveri till Erik X i Norge som sände mig bilderna och höll i jobbet. 

Hofran vid flottbron i Grådö? Foto förmedlat av Peter Sjögren okänd fotograf. 

Hofran vid flottbron i Grådö? Foto förmedlat av Peter Sjögren okänd fotograf. 

På landrensning. Foto 2010 förmedlat av Peter Sjögren okänd fotograf. 

Som Mora med låg styrhytt och kulmotor, troligen på Siljan i arbete med strandrensning Foto Håll Gustaf Nilsson 1955 förmedlat genom Tomas Johansson 

Mora vid DFF;s depå i Sanda Mora Foto Bengt Starndberg 1966 05 25 

Mora i timret Nedre Dalälven. Från Flottarkojan i Marma. Foto Anders Winter 

Aggarö i Märaren. Foto Peter Sjögren 2009 08 31 

Aggarö i Märaren s om transportfärja för hästar mm.. Foto Peter Sjögren 2009 08 31 

Befriad men svårt läckande flytande på en press Foto Erik X 2009 11 21 

Bärgad och på väg till Norge. Foto Erik X 2009 11 26 

Framme i Norge men vad hände sedan. Foto Erik X 2009 11 27

Fina former. Var hon Räddningsbar? Foto Erik X 2010 02 28 

Tillbaks

1 tanke på “MORA / HOFRAN

  1. Pingback: Övermo Varv | Timmerflottningen i Dalarna

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s