Byggd 1890 Härnösands Mekaniska Verkstad. Längd 18,55 m Bredd 4,06 m. Bruttodräktighet 40 ton Kostade 35 500 kr. Originalmaskin var en compoundmaskin på 110 hkr. Fartyget var i början avsett som inspektionsfartyg för flottningschefen och DFF:s ledande befattningshavare men byggdes om och insattes i flottningen på 1910-talet.
Fartyget beställdes 30 augusti 1889 och ankom följande höst i helt skick på järnväg från Gävle till Insjön. Priset var 27 000 kr. Hon loggade 12 knop vid provturen.
FLOTTISTEN användes även för beställningstrafik och fick föra 60 personer. Vid något tillfälle var gruppen större och fick då åka efter på en pråm.
När DFF: behov ökade byggdes FLOTTSTEN om till varpbåt. Hon fick spel, högre fribord och i allt väsentligt samma utseende som de andra varpbåtarna
Togs ur drift 1964 och förtöjdes i en läns vid Övermo varv där hon sjönk vårvintern 1966. Hon bärgades, såldes till en privatperson som inledde en föredömlig renovering. Hon är i stort sett i samma utförande som hon fick som flotbåt 1910.
Uppgifter från På Sjö och Älv i Dalarna
Den 30 maj 1890 skrevTidning för Falu län och stad om nyheten:
Ny ångare på Siljan.
En ny ångare om 25 hästkrafter, bygd vid Hernösands makaniska verkstad, har i dagarne löpt af stapeln. Den har erhållit namnet ”Flottisten” Ångaren ska afgå upp till Siljan, beställd af Dalelfvarnes – Torsång strömbygnads aktiebolag för att användas vid timmertransport å Siljan.
Ett halvår senare den 14 november 1890 kom Dalpilen med ytterligare en märkvärdighet:
.
”Flottisten”, den nya bogserångaren på Siljan, från hvars prof- och besiktningsresa vi i förra numret meddelade en del uppgifter, hade, hvilket vi då glömde omnämna, transporterats hel på järnväg från Gefle till Insjön. ”Flottisten” lär vara den största båt, som på detta sätt transporterats här i landet.




Pingback: Övermo Varv | Timmerflottningen i Dalarna
Pingback: Att varpa | Timmerflottningen i Dalarna
Pingback: Pannexplosionen på GÖRAN | Timmerflottningen i Dalarna