Flottarträff i Leksands Kulturhus 2017

Träff med f.d. flottare i Kulturhuset i Leksand. fr.v Hasse Daniels, Gunnar Björklund, Lasse Nilsson, Bengt Wiklund, Valter Larsson, Ingemar Hall och Jan-Olof Liss. Foto Ola Knutz

Den 6 april 2017 samlades sex herrar på Leksands Kulturhus, alla med erfarenheter och berättelser från jobbet på flotbåtarna på Siljan. Det var Hasse Daniels, Gunnar Björklund, Lasse Nilsson, Bengt Wiklund, Valter Larsson och Ingemar Hall. Initiativtagare till mötet var Jan-Olof Liss som ledde samtalet och Ola Knutz som spelade in dryga två timmar av fakta och minnen.

Vi, redaktionen för dalaflottning.se använder ljudinspelningen som ovärderlig källa till våra olika inlägg. Här följer den presentation av deltagarna som de fick inleda samtalet med, ”laget runt”.

Hasse Daniels började att måla i familjeföretaget som femtonåring i Stockholm. Hasse hade alltid gillat fartyg och gått på kajerna i Stockholm och beundrat linjerna på skroven men han var som ung mindre förtjust i att måla. På vintern 1952 var han på Lidwalls och på Övermo varv och målade båtar så inför sommaren sökte han jobb på flottningsbåtarna. Men bara 16 år gammal var han för ung för skiftgången. 1954 hade han fyllt 18 år så då fick han sommarjobb på SILJAN  som eldare, så som alla fick börja. Dahlberg var skeppare då.

-Ett bra jobb egentligen, man fick ju se hur det gick till på däck när man satt i styrhytten på frivakterna. Kollegan Inge Backman gav mig många goda tips i eldandets svåra konst. Efter ett par veckor visste man hur det skulle gå till för att hålla trycket. Sen blev det några veckor på GÖRAN och sen FLOTTISTEN. Det kom en annan som var lovad sommarjobb, han blev doktor i Leksand sen, Erik Tegmark, så då blev det Orsasjön för mig några somrar.
Hasse Daniels kompletterade sin intervju 22 september 2017 för Ola Knutz

Gunnar Björklund (f 33) från Övermo: – Det var Bengt Wiklunds far Johan som påverkade mig att börja, vi var och högg tillsammans i Skeberg på vintern. 1951 var jag på Norsbro och körde lastbil. 1952 var jag 19 år och då började jag på varvet på sommaren. Först var jag sju somrar på ELFDALEN som eldare, sen fick man flytta upp på däck när man ledsnade på värmen, jag blev däcksgast. Sedan extraskeppare. Och så maskinist på slutet på ORSA i lag med Hampus Erik. Det var på somrarna, på vintern var vi ju på varvet.

Lasse Nilsson: – Att jag tog sommarjobb på flottningen berodde på att det ju var väldigt många där från Västanvik; Gunnar Dahlberg, Erik Hampus, Olle Bröms, Wiklund, Bengt Hedlund, Paul Risander, Henry Eriksson. Lasse berättade om bussfärden in till Leksand en måndagsmorgon.
Sen var det ju så att far min var byggmästare och jag var där på somrarna och hantlangade och murade. Jag blev trött på det och tog ett par år på flottningen. Borde ha varit i slutet på 50-talet? Jag var eldare och däcksare, jag la då jullar kom jag ihåg. Det var på ELFDALEN, Ingvar Dahlberg var skeppare och Kalle Eriksson var maskinist.

Bengt Wiklund: – Jag jobbade två somrar 1963 och -64, jag var inte ens 17 år. Far min var skeppare så det var han som ordnade det. Låg i Pintorp i Mora och drog timret ifrån Orsa ned till Mora. Vi hade ingen kocka på båten så det fick jag sköta. Fyr Axel hade en bil så vi åkte till Mora Noret och handlade. Vi låg ju i Pintorp på nätterna, nedanför Mora lasarett. Det var ju många som var ner och badade, ett extra plus! Vi bodde i båten och åkte hem i helgerna. Sen var jag eldare också och sen en kort sejour på SILJAN en månad, Dahlberg var skeppare, Anbo-Gunnar var maskinist sen var vi tre ungdomar, jag, Olle Bröms och Olle Lindström, Runes pojk. Jakobes Märta var kocka. Vi busade mest, när man skulle gå och lägga sig kunde det ligga meterved i sängen. Fantastiskt rolig tid och vi fick bättre lön än om man skulle gjort något annat i den åldern!

Valter Larsson var 22 år när han började 1952. – Jag var på ett gjuteri i Falun, men när det började grönska ute var det ju mycket finare att vara på Siljan. Till en början var det säsongsjobb, för det mesta som eldare, på däck nån säsong och extraskeppare på slutet innan jag kom på ERIK som maskinist med Ingemar Hall.
Valter var också på ERIK på ångtiden. – Det var trevlig eldning man nådde åt maskinen när man satt på bänken framför! Valters kärlek till Siljan och båtarna har också gått i arv – Sonen Sven äger och vårdar GÖRAN, den framlidne sonen Ingvar ägde och gjorde storverk på TOMTEN

Ingemar Hall började 1948 som 19 åring, också han som eldare. Han kom från en skogsby och jobbade i skogen på vintrarna så flottningen blev en naturlig fortsättning. Det var kubikhuggning i skogen, meterved, såga och klyva. Började  första året på SILJAN, ORSA några år sen och många år på FLOTTISTEN i skiljet i Mora.
-De nya båtarna kom, SILJAN I och II så där var jag. På slutet av 60-talet blev det ERIK med Johan Wiklund  och Valter. I början var vi tre sen var vi bara två man. Då fick man vara i jullen ensam och en man på båten. Vi hjälpte landrensarna, vi hämtade vid tipparna samlade ihop till större flot. Tippar fanns vid Limån, Brudviken i Vikarbyn, Ryssa och Gesunda.   

Åter till Berättelser om folk och äventyr