Levererad från Lidwall & Söner AB i Övermo den 22 maj 1967. Längd 18,5 m. bredd 4,5 m. Originalmaskiner 2 st Volvo Penta TMD100A på 210 hkr vardera. Vikt ca 52,5 ton. Två fasta propellrar i dysor. Dragkraften var 5500 kg. Båten hade ett bogserspel med 5000 kg dragkraft och 400 m wire.
SILJAN II var verksam under flottningens fyra sista år och tog med systerbåten SILJAN I hand om hela flotdragningen Mora -Leksand. DFF behöll ERIK och GÖRAN men övriga båtar, de stora ångvarpbåtarna såldes.
Liksom SLIJAN I var hon överdimensionerad för uppgiften. Flottningsföreningen insåg att avskrivningstiden skulle bli dramatiskt mycket kortare än de 60 -70 år ångbåtarna tjänstgjort. Båten var t.ex redan från byggnationen förberedd för isbrytning och hade en högre klassning än vad Siljan krävde.
Flottningen på Dalälven upphörde i och med 1970 års säsong och SILJAN II såldes då till SKANSKA. Ett företag som redan hade god erfarenhet av flertalet Lidwallsbyggda båtar.
Hon fick namnet SKALLÖ och användes omgående vid bygget av Ölandsbron som stod klar i september 1972.
Uppgifter från http://www.lidwallsbatar.se

Läs mer om SILJAN II och hennes fortsatta liv hos SKANSKA på lidwallsbatar.se/ SILJAN II
Pingback: SILJAN | Timmerflottningen i Dalarna
Pingback: Att varpa | Timmerflottningen i Dalarna