GÖRAN

Byggd 1881 Ljusne Mekaniska Verkstad. Ihopnitad i Övermo Konstruerad av ing C Wiström Stora Varvet Stockholm. Längd 21,5 m Bredd 4,90 m. Bruttodräktighet 65 ton Djupgående ”5 fot i fören, 6 fot i aktern” Kostade 35 500 kr. Ägdes av Dalelfvarnes Strömbyggnads AB. hyrdes av Dalelfvarnes Flottningsförening.  
Originalmaskin var en encylindrig ångmaskin på 20 hkr som snart ersattes av en compoundmaskin på 110 hkr från Hernösands mek. verkst 1897.

Göran 1890

GÖRAN har gått till historien genom den våldsamma pannexplosionen den 15 juni 1916 varvid eldaren omkom. Båten sjönk på 22 meters djup på Stor-Siljan. Bärgad, reparerad och åter i drift 1917

Skeppare på GÖRAN från 1897 blev den blott 33-årige Per Nilsson som tidigare varit maskinist på ORSA sedan leveransen 1888. Per Nilsson upprätthöll befattningen till sin pensionering 1928. Efterträdare blev Nils Sellner. På 60-talet var Gunnar Dahlberg skeppare

Göran hade namn om sig att vara vedslukare – ”gles i maskin”. Detta berodde på att ångspelet var av högtryckstyp som slukade dubbla ångmängden jämfört med de andra båtarna som hade compoundspel .
När ELFDALEN togs ur tjänst 1966 Fick GÖRAN överta ELFDALENS compoundspel.

Togs ur drift 1970 efter att ha avslutat sin 90-åriga arbetsperiod på Orsasjön

Uppgifter från På Sjö och Älv i Dalarna, Sven Larsson och Mats Bråmå

Pannexplosionen på Göran den 15 juni 1916

Nils Sellner berättar om en svår storm 1919

GÖRAN och pråmen KRONAN foto Vykort 20-talet
Kafferast på GÖRAN 1929. fr.v Alviks Per Larsson, Herman Eriksson, Astrid Bråmå, Nils Sellner, Göras Erik, Erland Lindell. Foto fr familjen Lindells samling
GÖRAN Okänt år, 30-tal. OBS radioantennen. Foto Erik Lidwall
Helgvila Övermo Varv. 30-tal ELFDALEN t.h ORSA t.v Foto Erik Lidwall
Karin Sellner serverar manskapet kaffe och ombordbakade(?) bullar. Personer från höger Nils Sellner, Johan Stålbåg, Ludvig Nordén Foto Nils Sellner
Nils Sellner Skeppare på GÖRAN sen 1929. Bild genom Mora fotoarkiv. 50-tal

 På ovanstående bilder medför GÖRAN ved på däck. runt 1960 fick pannan oljeeldning och däcket fick oljetankar.

På fördäck 1963
Fr.v på sotskåp och oljetankar; Henry Eriksson fr Västanvik, Olle Bröms, Gunnar Anbo. På däcket skeppare Gunnar Dahlberg och andreskeppare Sven Carlsson. Saknas på bilden gör Valter Larsson, kockan Jakopes Märta och fotografen Clas-Göran ”Putte” Berg. Från Valter Larssons samlingar
Muddrar i inloppet till Saxviken Mora 1969 Foto Anders Winter
Slutflottat i Övermo 1970 Foto Anders Winter
Förberedelse för urlyft av panna och maskin. Styrhytten revs och ersattes av en liknande. Pannan hamnade senare i S/S ENGELBREKT Foto Tony Nordesjö 1971
Ångmaskinen lyfts ur vid kajen i Leksand 1971 Såldes till ångfartyget EJDERN som reservmaskin. Användes aldrig utan förkom. Foto Tony Nordesjö
I nöjesfart 2006. Styrhytten revs vid försäljningen från DFF men återställdes Foto Anders Winter
Nutid i utmärkt skick. Dieseldriven och utan spel Foto Anders Winter

 

Mer om GÖRAN på Tugboatlars

Tillbaka

10 tankar på “GÖRAN

  1. Pingback: ELFDALEN | Timmerflottningen i Dalarna

  2. Pingback: ORSA | Timmerflottningen i Dalarna

  3. Pingback: FLOTTISTEN | Timmerflottningen i Dalarna

  4. Pingback: ERIK | Timmerflottningen i Dalarna

  5. Pingback: Per Nilsson | Timmerflottningen i Dalarna

  6. Pingback: Övermo Varv | Timmerflottningen i Dalarna

  7. Pingback: Att varpa | Timmerflottningen i Dalarna

  8. Pingback: Marianne Larsson, Kocka | Timmerflottningen i Dalarna

  9. Pingback: Pannexplosionen på GÖRAN | Timmerflottningen i Dalarna

  10. Pingback: Flottarträff i Leksands Kulturhus 2017 | Timmerflottningen i Dalarna

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s