Konstruerad av ing C Wiström Stora Varvet Stockholm. Byggd 1881 Ljusne Mekaniska Verkstad. Ihopnitad i Övermo. Längd 21,5 m Bredd 4,90 m. Bruttodräktighet 65 ton. Djupgående ”5 fot i fören, 6 fot i aktern” Kostade 35 500 kr. Levererad till Dalelfvarnes-Thorsångs Flottningsförening. Brukad som ångvarpbåt på Siljan. 1890 byter Dalelfvarnes-Thorsångs Flottningsförening namn till Dalelfvarnes Flottningsförening.
Originalmaskin var en encylindrig ångmaskin på 20 hkr som1897 ersattes av en compoundmaskin på 110 indikerade hkr från Hernösands Mekaniska Verkstad men pannan och ångspelet behölls.

GÖRAN har gått till historien genom den våldsamma pannexplosionen den 15 juni 1916 varvid eldaren omkom. Båten sjönk på 22 meters djup på Stor-Siljan. Bärgad, reparerad och åter i drift 1917
Skeppare på GÖRAN från 1897 blev den blott 33-årige Per Nilsson som tidigare varit maskinist på ORSA sedan leveransen 1888. Per Nilsson upprätthöll befattningen till sin pensionering 1928. Efterträdare blev Nils Sellner. På 60-talet var Gunnar Dahlberg skeppare

GÖRAN hade namn om sig att vara vedslukare – ”gles i maskin”. Detta berodde på att ångspelet var av högtryckstyp som slukade dubbla ångmängden jämfört med de andra båtarna som hade compoundspel . I mitten av 1960- talet försågs hon med oljeeldning. Två extra tankar monterades på var sida om skorstenens infattningen på däck vilket ökade båtens räckvidd. När ELFDALEN togs ur tjänst 1966 fick GÖRAN överta compoundspelet. Båten var något av Flottningsförenings flaggskepp. När de båda motorbogserarna SILJAN I och SILJAN II togs i drift fick GÖRAN gå på traden Orsa -Mora. Hon bogserade då de timmermassor som kom från Oreälv över Orsasjön till Mora. GÖRAN togs ur drift 1970 efter en 90-årig arbetsperiod.
Uppgifter från På Sjö och Älv i Dalarna, Sven Larsson, Anders Winter och Mats Bråmå
Pannexplosionen på Göran den 15 juni 1916, rapport och sjöförklaring
Anton Bråmås ögonvittnesskildring
Nils Sellner berättar om en svår storm 1919







På ovanstående bilder medför GÖRAN ved på däck. runt 1960 fick pannan oljeeldning och däcket fick oljetankar.

Fr.v på sotskåp och oljetankar; Henry Eriksson fr Västanvik, Olle Bröms, Gunnar Anbo. På däcket skeppare Gunnar Dahlberg och andreskeppare Sven Carlsson. Saknas på bilden gör Valter Larsson, kockan Jakopes Märta och fotografen Clas-Göran ”Putte” Berg. Från Valter Larssons samlingar






Pingback: ELFDALEN | Timmerflottningen i Dalarna
Pingback: ORSA | Timmerflottningen i Dalarna
Pingback: FLOTTISTEN | Timmerflottningen i Dalarna
Pingback: ERIK | Timmerflottningen i Dalarna
Pingback: Per Nilsson | Timmerflottningen i Dalarna
Pingback: Övermo Varv | Timmerflottningen i Dalarna
Pingback: Att varpa | Timmerflottningen i Dalarna
Pingback: Marianne Larsson, Kocka | Timmerflottningen i Dalarna
Pingback: Pannexplosionen på GÖRAN | Timmerflottningen i Dalarna
Pingback: Nils Sellner – Amatörfotograf och kapten på GÖRAN | Timmerflottningen i Dalarna
Pingback: Flottarträff i Leksands Kulturhus 2017 | Timmerflottningen i Dalarna
Pingback: DALARNE / ORE ELF | Timmerflottningen i Dalarna
Pingback: Vindmätare | Timmerflottningen i Dalarna