GÖRAN

Konstruerad av ing C Wiström Stora Varvet Stockholm. Byggd 1881 Ljusne Mekaniska Verkstad. Ihopnitad i Övermo. Längd 21,5 m Bredd 4,90 m. Bruttodräktighet 65 ton. Djupgående ”5 fot i fören, 6 fot i aktern” Kostade 35 500 kr. Levererad till Dalelfvarnes-Thorsångs Flottningsförening. Brukad som ångvarpbåt på Siljan. 1890 byter Dalelfvarnes-Thorsångs Flottningsförening namn till Dalelfvarnes Flottningsförening.
Originalmaskin var en encylindrig ångmaskin på 20 hkr som1897 ersattes av en compoundmaskin på 110 indikerade hkr från Hernösands Mekaniska Verkstad men pannan och ångspelet behölls.

Göran ankrad på Siljan utanför Leksand Besättningen- kocka och 7 man – uppställd på båten som var ursprungligt skick. Mellandäck nedsänkt midskepps, från köksnedgången till akterdäcket där spelvajern går ut. I bordläggningen luckor för intag av ved till pannan. Personer fr. vä: Axel Risberg, Nils Risberg, Gustav Halvarsson, Per Larsson, Tällbom, Anders Sellner, Per Nilsson och Ester Nilsson. Foto ökänd 1909 i Orsa kommuns fotoarkiv.

GÖRAN har gått till historien genom den våldsamma pannexplosionen den 15 juni 1916 varvid eldaren omkom. Båten sjönk på 22 meters djup på Stor-Siljan. Bärgad, reparerad och åter i drift 1917

Skeppare på GÖRAN från 1897 blev den blott 33-årige Per Nilsson som tidigare varit maskinist på ORSA sedan leveransen 1888. Per Nilsson upprätthöll befattningen till sin pensionering 1928. Efterträdare blev Nils Sellner. På 60-talet var Gunnar Dahlberg skeppare

GÖRAN på gamla slipen i Övermo varv. Foto okänd taget 1904 i Orsa kommuns fotoarkiv

GÖRAN hade namn om sig att vara vedslukare – ”gles i maskin”. Detta berodde på att ångspelet var av högtryckstyp som slukade dubbla ångmängden jämfört med de andra båtarna som hade compoundspel . I mitten av 1960- talet försågs hon med oljeeldning. Två extra tankar monterades på var sida om skorstenens infattningen på däck vilket ökade båtens räckvidd. När ELFDALEN togs ur tjänst 1966 fick GÖRAN överta compoundspelet. Båten var något av Flottningsförenings flaggskepp. När de båda motorbogserarna SILJAN I och SILJAN II togs i drift fick GÖRAN gå på traden Orsa -Mora. Hon bogserade då de timmermassor som kom från Oreälv över Orsasjön till Mora. GÖRAN togs ur drift 1970 efter en 90-årig arbetsperiod.

Uppgifter från På Sjö och Älv i Dalarna, Sven Larsson, Anders Winter och Mats Bråmå

Pannexplosionen på Göran den 15 juni 1916, rapport och sjöförklaring

Anton Bråmås ögonvittnesskildring

Nils Sellner berättar om en svår storm 1919

Den skadade bordläggningen reparerad. Ny styrhytt byggd. Arbetet företogs vid Norsbro dit det gick ett stickspår som underlättade transport av plåt och panna Foto okänd 1917 i Orsa kommuns fotoarkiv
GÖRAN och pråmen KRONAN foto Vykort 20-talet
Kafferast på GÖRAN 1929. fr.v Alviks Per Larsson, Herman Eriksson, Astrid Bråmå, Nils Sellner, Göras Erik, Erland Lindell. Foto fr familjen Lindells samling
GÖRAN Okänt år, 30-tal. OBS radioantennen. Foto Erik Lidwall
Vårrustning vid Övermo Varv. 30-tal ELFDALEN t.h ORSA t.v Foto Erik Lidwall
Karin Sellner serverar manskapet kaffe och ombordbakade(?) bullar. Personer från höger Nils Sellner, Johan Stålbåg, Ludvig Nordén, okänd, Henry Eriksson, okänd Foto Nils Sellner
Nils Sellner Skeppare på GÖRAN sen 1929. Bild genom Mora fotoarkiv. 50-tal

 På ovanstående bilder medför GÖRAN ved på däck. runt 1960 fick pannan oljeeldning och däcket fick oljetankar.

På fördäck 1963
Fr.v på sotskåp och oljetankar; Henry Eriksson fr Västanvik, Olle Bröms, Gunnar Anbo. På däcket skeppare Gunnar Dahlberg och andreskeppare Sven Carlsson. Saknas på bilden gör Valter Larsson, kockan Jakopes Märta och fotografen Clas-Göran ”Putte” Berg. Från Valter Larssons samlingar
Muddrar i inloppet till Saxviken Mora 1969 Foto Anders Winter
Slutflottat i Övermo 1970 Foto Anders Winter
Förberedelse för urlyft av panna och maskin. Styrhytten revs och ersattes av en liknande. Pannan hamnade senare i S/S ENGELBREKT Foto Tony Nordesjö 1971
Ångmaskinen lyfts ur vid kajen i Leksand 1971 Såldes till ångfartyget EJDERN som reservmaskin. Användes aldrig utan förkom. Foto Tony Nordesjö
I nöjesfart 2006. Styrhytten revs vid försäljningen från DFF men återställdes Foto Anders Winter
Nutid i utmärkt skick. Dieseldriven och utan spel Foto Anders Winter

 

Mer om GÖRAN på Tugboatlars

Tillbaka till Stora ångvarpbåtar

13 tankar på “GÖRAN

  1. Pingback: ELFDALEN | Timmerflottningen i Dalarna

  2. Pingback: ORSA | Timmerflottningen i Dalarna

  3. Pingback: FLOTTISTEN | Timmerflottningen i Dalarna

  4. Pingback: ERIK | Timmerflottningen i Dalarna

  5. Pingback: Per Nilsson | Timmerflottningen i Dalarna

  6. Pingback: Övermo Varv | Timmerflottningen i Dalarna

  7. Pingback: Att varpa | Timmerflottningen i Dalarna

  8. Pingback: Marianne Larsson, Kocka | Timmerflottningen i Dalarna

  9. Pingback: Pannexplosionen på GÖRAN | Timmerflottningen i Dalarna

  10. Pingback: Nils Sellner – Amatörfotograf och kapten på GÖRAN | Timmerflottningen i Dalarna

  11. Pingback: Flottarträff i Leksands Kulturhus 2017 | Timmerflottningen i Dalarna

  12. Pingback: DALARNE / ORE ELF | Timmerflottningen i Dalarna

  13. Pingback: Vindmätare | Timmerflottningen i Dalarna

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s