Levererad från Lidwall & Söner AB i Övermo den 30 maj 1965. Längd 17,6 m. bredd 4,5 m. Originalmaskiner 2 st Scania DSI 2 på 205 hkr vardera. Vikt ca 49,5 ton. Två fasta propellrar i dysor. Dragkraften var 5500 kg. Båten hade ett bogserspel med 5000 kg dragkraft.
De sex säsonger båten drog timmer över Siljan betalade förmodligen båten helt och fullt då hon dessa år ersatte de ångdrivna varpbåtarna Elfdalen och Orsa, som sammantaget hade 16 mans besättning. SILJAN I krävde bara 4 man för att utföra samma arbete. Bogseringen av timret Mora – Leksand tog med återresa ca 36 timmar, Ångbåtarna behövde ca 50 timmar. Bogseringen pågick dygnet runt 5 dagar i veckan, från början av juni tom augusti månads slut, ibland en bit in i september. Båten drog ca 100 000 stock per resa.
Båten var redan från byggnationen förberedd för isbrytning, något som ej förekom på Siljan. Beställaren DFF anade förmodligen redan då båten byggdes att flottningens dagar var räknade, och såg därför till att båten skulle kunna säljas vidare till andra farvatten än Siljan. Hon kostade ca 450 000 kr i inköp.
Flottningen på Dalälven upphörde i och med 1970 års säsong och SILJAN I såldes då till Kustartelleriet i Vaxholm. Där fick hon namnet Frost och användes till isbryning och målbogsering. Försvaret förlängde också skrovet med ett par meter 1980, satte i kraftigare motorer och bytte styrhytt
Uppgifter från http://www.lidwallsbatar.se

Läs mer om SILJAN I’s öden och tragiska slut på lidwallsbatar.se/ SILJAN I
Pingback: SILJAN II | Timmerflottningen i Dalarna
Pingback: SILJAN | Timmerflottningen i Dalarna
Pingback: Att varpa | Timmerflottningen i Dalarna